Rammemadrasser

Den sengen vi sover i er viktig i forhold til hvordan vi presenterer i hverdagen. Sengen skal innby til ro, hvile og kos. Sengen skal være behagelig og den skal passe til dine behov. Viktigst av alt, så skal sengen kunne gi deg en god nattesøvn. Kanskje har du allerede en deilig seng, som mangler en madrass til bunnen – en rammemadrass. Eller kanskje mangler du bare en helt ny seng.

Rammemadrass 90x200

Rammemadrass 90x200

Rammemadrass 120x200

Rammemadrass 120x200

Rammemadrass 140x200

Rammemadrass 140x200

Rammemadrass 160x200

Rammemadrass 160x200

Rammemadrass 180x200

Rammemadrass 180x200

En rammemadrass er en madrass som har flere funksjoner. Den kan fungere som seng alene – det kan settes ben eller bøyler direkte på rammemadrassen og rammemadrassen vil dermed fungere som den primære madrassen. En rammemadrass kan også være en del av en seng – rammemadrassen kan fungere som bunnen av sengen, hvor det så ligger en springfjærmadrass over som fungerer som toppen. Mange velger å kjøpe en rammemadrass, nettopp fordi det er en multifunksjonell madrass.

Hvordan velger jeg den rette rammemadrassen?

Det kan være vanskelig å finne ut av hvordan du skal velge den rette madrassen. Rammemadrassen er en god madrass, som kan passe til de flestes behov. Men det er viktig at du husker å kjøpe en rammemadrass som er tilpasset nettopp dine behov. Vekt, temperatur og personlige preferanser er de primære faktorene som har betydning for hvilken seng du skal velge. Hvis du ikke tar hensyn til dine personlige behov, kan du utsette kroppen din for unødig trykk, noe du blant annet merker når du er våken om natten og er tvunget til å justere liggeposisjonen din.

Med den riktige madrassen sover du bedre. Du vil oppleve at du vil føle deg mer uthvilt når du våkner – nettopp fordi kroppen din har fått lov til å restituere bedre.

Vekten din har betydning for hvor fast madrassen skal være. Hvis du veier over 75 er det best for kroppen din å sove på en fast madrass, mens en medium fast madrass er bedre for deg å sove på, hvis du veier under 75 kg.

Mange mennesker blir varme når de sover. Hvis du er en av dem som blir varme om natten, skal du ha en madrass som transporterer varmen vekk fra kroppen din.

En god måte å skreddersy sengen til dine behov, er ved å kjøpe en overmadrass som skal ligge ovenpå rammemadrassen. Overmadrasser finnes i mange forskjellige støpninger – og du kan dermed finne en overmadrass som passer fullkomment til dine behov. Hvis du velger å legge en overmadrass ovenpå rammemadrassen din, forlenger du også sengens levetid. Du kan dessuten ta av trekket til de fleste overmadrasser, noe som er en fordel hvis det trenger en vask.

Rammemadrasser fås i forskjellige størrelser – så hvis du er på jakt etter en enkeltseng, eller en dobbeltseng, er rammemadrassen et godt forslag til en ny seng til deg. Hvis du allerede har en kontinentalseng som mangler en ny bunn, er en rammemadrass også optimal. Rammemadrassen er altså en multifunksjonell madrass, som kan leve opp til dine behov og sikre deg en god nattesøvn.

Hvilken rammemadrasstørrelse passer for deg?

Det første man skal bestemme seg for er selve størrelsen på rammemadrassen. De er tilgjengelige i mange forskjellige størrelser, alt fra smale enkeltsenger til store dobbeltsenger.

For barn vil det åpenbare valget oftest være en av de smale typene på enten 75×200 cm eller 80×200 cm, mens enkeltsenger for voksne vanligvis er 90, 120 eller kanskje 140 cm brede. Den brede versjonen på 140 cm lar deg ha en overnattingsgjest i sengen – uten at det hele blir for intimt.  Når du sover alene har du massevis av plass å boltre deg på.

Se hvilket utvalg det finnes av madrasser på sidenvår, hvis du fortsatt er i tvil om hvilken størrelse og modell du gjerne vil ha. Les vår guide til hvordan du finner den perfekte rammemadrassen.

Rammemadrass som dobbeltseng

140 cm-versjonen kan også fint benyttes som en dobbeltseng hvis det ikke er så mye plass på soverommet. Imidlertid velger de fleste de større versjonene som f.eks. en rammemadrass på 180×200 cm, eller 160×200 cm som minimum hvis man skal sove to i sengen hver eneste natt.  

Så snart rammemadrassen kommer opp i riktig dobbeltsengstørrelse, kan det være en god idé å sette sammen to rammemadrasser på 80 eller 90 cm i bredden. Det gir en dobbeltseng på henholdsvis 160 eller 180 cm. Samtidig gjør det det enklere å justere hver side av sengen slik at begge kan få en individuell støtte og en komfort som passer perfekt. Men man kan også få madrasser med ulike fastheter i hver sin side.

Dette gjøres gjennom valg av fasthet og type av lommefjærer. De to separate rammemadrassene forårsaker det samme problemet med sprekken i midten, som også er kjent fra tradisjonelle dobbeltsenger med to madrasser. Imidlertid kan det enkelt avhjelpes med en god overmadrass over hele sengen, i tillegg til skumgummi man kan legge i sprekken.

Rammemadrasser for høye mennesker

Hvis du nærmer deg to meter i høyden – eller kanskje enda lengre enn det – bør du velge en rammemadrass som er lengre enn de 2 meterne som er standardlengden på de fleste modellene. Generelt anbefales det at du alltid velger en madrass som er minst 10 cm lenger enn din egen høyde. Ellers vil du føle at du ikke kan ligge utstrakt. Det kan føre til feil soveposisjon fordi du instinktivt vil ligge og krølle deg sammen om natten.

Hvis du over 190 cm høy trenger du en kassemadrass på 210 cm, og hvis du er over 2 meter høy bør du helst opp til 220 cm.

Hvilken type lommefjærer skal rammemadrassen min ha?

En moderne rammemadrass består av lommefjærer som er betydelig mindre og står mye tettere enn de tradisjonelle fjærene som eldre rammemadrasser er utstyrt med.

I en vanlig rammemadrass med lommefjærer er det omtrent 250–300 fjærer per kvadratmeter, mens de noe kraftigere rammemadrassene med multilommefjærer har mellom 400 og 600 fjærer per kvadratmeter. Dette betyr at madrassen støtter kroppen mer aktivt og kan tilpasse seg kroppens former mye mer nøyaktig.

Hvis du veier under 95 kilo, bør du velge en rammemadrass med lommefjærer, mens du bør velge en madrass med multilommefjærer hvis du veier mer enn 95 kilo. Hvis du er nær denne vektgrensen, bør du uansett velge multilommefjærer, siden du kan unngå søvnproblemer hvis du legger på deg litt.

Andre faktorer som kan påvirke valget ditt

I tillegg til fjærer og fasthet, kan komfortsoner, møbeltrekk og bolster også påvirke valget av rammemadrass.

Komfortsoner er spesielle områder i rammemadrassen som er tilpasset for å støtte kroppen din på spesielle punkt som skuldre, korsrygg og ben. Her er de fleste rammemadrassene i dag utstyrt med 5 komfortsoner rundt områdene som er nevnt, slik at du får en mer komfortabel søvn.

Polstringen indikerer hvordan lommefjærene er pakket inn i rammemadrassen. Her vil de billigste modellene bruke skum – oftest pur- og eller minneskum eller lateks i de litt dyrere modellene. 

Problemet med skumpolstringen kan være at skummet ikke er så godt til å lede bort varme fra kroppen.  Hvis du synes det er for varmt, våkner man flere ganger i løpet av natten og kommer aldri ned i den dype søvnen som trengs for å bli helt uthvilt. Her vil en latekspolstring la kroppen puste og fører varmen bedre bort fra kroppen. Dermed unngår du å bli forstyrret i nattesøvnen din på grunn av temperaturen i sengen.

Bolsteret er det stoffet som rammemadrassen er dekket med. Her bruker de fleste rammemadrasser et solid farget bolster i nøytrale grå nyanser. Men det er også mulig å få bolster i andre farger, akkurat som mønstrede bolstre/trekk ikke er uvanlige. Her er dette typisk stripete eller blomstrete mønstre mest normale, i hvert fall internasjonalt. Selv om vi ser en del rammesenger med stripete bolster, så er det relativt sjeldent vi ser et bolster med blomstrete mønster her på berget.

Vedlikehold av rammemadrassen

Kanskje har du for vane å re sengen så snart du står opp fra sengen. Det er faktisk bedre hvis du bare flytter dynen til side og rer sengen noen timer senere. Det gir rammemadrassen tid til å fordampe fuktigheten som har kommet i løpet av natten når vi svetter.

Vil du unngå husstøvmidd i rammemadrassen din? Da er støvsugeren en god alliert som du kan bruke en gang i uken for å fjerne de små dyrene.

Noen overmadrasser har også avtakbare trekk som du kan vaske. Du kan også vaske bort flekker fra rammemadrassen eller overmadrassen med en blanding av vann og eddik. Begynn å vaske i god tid før du skal legge deg, slik at området kan tørke. Dypp flekkene med eddikblandingen og la den virke i et kvarter. Vask deretter madrassen med en klut med kaldt vann uten eddik. La rammemadrassen og/eller overmadrassen tørke i minst 6 timer før du ligger på det. Dette burde være tid nok til at fuktigheten har fordampet.

Innred soverommet ditt for bedre søvn

Innredningen på soverommet ditt betyr mer enn du kanskje tror. Det påvirker søvnmønsteret og søvnkvaliteten. For at vi skal møte vår omverden med god energi hver dag, krever det også at vi får en god nattesøvn – hver eneste natt.

Mange ting spiller inn for at vi skal få mest mulig ut av søvnen. Noe som kan spille en enorm rolle, og også gjør det for de fleste, er miljøet du sover i.

Det må være trygt, rent, stille og behagelig. Det kan høres ut som noen grunnleggende ting å gå inn på, men de er alle ekstremt viktige for et sunt sovemiljø og dermed for søvnkvaliteten din.

Soverommets viktige egenskaper

Et soverom skal være noe helt spesielt, og det skal også vekke noen spesielle følelser hos deg. Det er viktig at du alltid har de beste forholdene for å sove godt, og det hele starter på soverommet.

Innredningen på soverommet ditt spiller en stor rolle, så det kan være en god idé å sjekke interiøret – spesielt hvis du har problemer med å sove fra tid til annen.

Først og fremst må du ha det viktigste møbelet på plass: Riktig seng. Med en seng som passer perfekt er du allerede mye nærmere det å få mest mulig ut av søvnen.

En seng med optimal komfort skreddersydd for deg og dine behov utgjør en stor forskjell. Du vil sannsynligvis merke en stor endring i hverdagen din hvis du bytter ut den gamle, utslitte sengen med en ny modell som passer deg. Bedre søvn gir deg også bedre humør, og det gir deg forhåpentligvis masse energi i en travel arbeidsdag.

Det sier seg selv at sengen er det viktigste møbelet, men faktisk er det ikke det eneste møbelet som kan påvirke søvnens kvalitet. Du bør sørge for at du bare bruker soverommet ditt så langt det lar seg gjøre å sove i. Så langt det er mulig skal du ikke innrede det som kontor eller TV-stue.

Samtidig bør du også unngå å ta bøker, telefoner, datamaskiner og lignende med i seng. Det kan gi noen feil konnotasjoner til rommet, og det kan til syvende og sist ha en veldig dårlig innvirkning på både søvnmengden du får, men også kvaliteten på den.

Minimalisme er stikkordet for innredningen din

Jo færre ting som foregår på soverommet ditt, jo bedre blir din nattesøvn. Som nevnt er det viktig at du ikke har for mange forskjellige aktiviteter i området der du trenger å sove.

Å bo i en ettromsleilighet kan høres ut som en utfordring. Men i virkeligheten handler det om å lage forskjellige soner i rommet.

Du må prøve å gjøre sengen din til noe hellig og sørge for at du respekterer viktigheten av å ikke se på TV eller sjekke Facebook mens du ligger i sengen – selv om det kan være litt vanskelig.

Så mye ro som mulig bør skapes i sovemiljøet ditt. Du kan gjøre dette ved å lage en rød tråd i innredningen. Bruk samme farge i noen få nyanser. Du må bare sørge for at det er noen hyggelige farger som skaper ro – for eksempel kan det være farger som blått, grønt og grått.

Det kan også være en god idé å ha noen grønne planter i rommet. I tillegg til å være fine, er de også veldig gode til å rense luften. På den måten får du et sunt og friskt sovemiljø. Selvfølgelig bør du også sørge for å lufte i noen minutter to til tre ganger om dagen.

Hvis du følger disse rådene, da bør du ha alle forutsetningene for å by en god nattesøvn velkommen.