Justerbare senger guide

Venus Mayan - 140x200

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

Senses Lux - 180x200

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

Jupiter No. 1 - 160x200

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

Venus 1 - 140x200

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

Justerbare senger guide

Så du skal ut på markedet for å finne en ny regulerbar seng? Nedenfor har vi satt opp en sjekkliste. Den tar for seg hva du skal se etter når du kjøper en regulerbar seng, samt noen fakta som gjør det enklere for deg å ta de rette valgene. Etter sjekklisten, viser vi frem noen senger vi har valgt ut som gode alternativer. Velger du mellom disse sengene, så trår du uansett ikke feil.

Sjekkliste

Først setter vi premissene, ved å gå gjennom sengens komponenter og gi en forståelse av disse.

  • Madrassen

Kroppsvekten din er utslagsgivende for hvilken madrass du skal velge. I tillegg spiller personlige preferanser inn, men det absolutt viktigste er vekten. Veier du mer enn 95 kilo, er det madrasser med multipocketfjærer som gjelder. Det høye antallet fjærer gir god støtte til kroppen og sørger for at du blir liggende riktig. Ligger vekten under 95 kilo, så er pocketfjærer det optimale valget. Den er medium fast og vil gi etter på de riktige stedene, uansett om du ligger på ryggen, eller siden.

  • Overmadrassen

I hovedsak er det to typer overmadrasser som er aktuelle når du skal ut å kjøpe en regulerbar seng. Det er memoryfoam, som har den gode egenskapen at den virkelig former seg etter kroppen. Kroppsvarmen gjør materialet i madrassen mykt, slik at du synker ned i overmadrassen der hvor du ligger og du får en optimal støtte. Dessverre er det en bakdel ved memoryfoam – man blir litt varmere når man ligger på skummet, dessuten leder det ikke vekk fukt på en optimal måte. Alternativet er latexmadrassen. Naturlatex virker både kjølende og sørger for å lede vekk fukten. Den er med andre ord å foretrekke, dersom du blir varm om natten.

Det finnes også en kombinasjon mellom de to, hvor madrassen er laget i memoryfoam, men er tilsatt gele granulat som har en kjølende effekt. Til sist er det overmadrasser med vanlig skum, men vi anbefaler at du styrer utenom disse, da de ikke tilfører sengen noen positive/ekstra egenskaper. De er riktignok litt billigere, men forskjellen i pris er ikke så stor at det rettferdiggjør et dårligere valg.

  • Madrassbrems

En praktisk detalj som bør være på plass i en regulerbar seng, er en madrassbrems. Dens oppgave er enkel, men viktig – den sørger for at madrassen ikke sklir frem og tilbake når du endrer stilling på rygg eller fotenden av sengen.

  • Lamellene

Lamellene i regulerbar seng skal være av god kvalitet. Gjennom sengens levetid skal de endre posisjon tusenvis av ganger, uten å ta skade av slitasje. For enkelthetens skyld, nevner vi at alle sengene som er omtalt i denne artikkelen har lameller av god kvalitet.

  • Motoren

Velg ALDRI en regulerbar seng med motor som ikke kommer fra en anerkjent produsent. Kvalitetsprodusenter som Linak (Danmark) eller Okin (Tyskland) lager motorer som holder svært lenge, er stabile og ikke krever vedlikehold. Dessuten lager de lite støy når de er i drift. Skifte av motor på en regulerbar seng er uforholdsmessig dyrt, så du skal velge en motor som holder sengens levetid.

Fem gode regulerbare senger

Venus Mayan 140x200 – Regulerbar seng med miljøfokus

Regulerbar sengUtover at dette er sengen for deg som tar miljøet, globalt og i soveværelset, på alvor – er det også en god seng å sove. Overmadrassen som er laget i økologisk naturlatex er hele 60 mm tykk. Den ekstra tykkelsen på overmadrassen merkes godt, ved at trykkpunktene når du sover, blir avlastet bedre enn i en overmadrass med normal tykkelse. Allergikere bør sterkt vurdere denne sengen, da den økologiske naturlatexen er allergivennlig. Som i alle latex-madrasser, så sørger også denne for kjølende effekt og god fukttransport. Madrassen er av typen pocket og har 250 fjærer per kvadratmeter. Det gir medium fasthet og god trykkavlastning. Madrasen har også 5 komfortsoner. Dere kan for øvrig velge forskjellig fasthet på hver side av sengen. Motoren er av merket Linak. Det er altså en danskprodusert kvalitetsmotor som sitter i denne sengen. Det betyr lang holdbarhet og støysvak betjening av sengen. Venus Mayan kan styres via en iPhone og merkets app.

Jupiter 1, 160x200 – lavt priset kvalitet

Billig justerbar sengJupiter-serien skiller seg litt ut fra det øvrige sengemarkedet, ved at de selger kvalitetssenger til en pris som konkurrerer med billigmerkene. Imponerende siden de er produsert av håndverkere i Danmark og de benytter Linak-motorer i sengene sine. Det borger for støysvak drift og lang holdbarhet på motoren.
Madrassen i Jupiter 1 er en pocketfjær madrass. Du kan velge mellom medium fasthet og fast madrass.
Du kan fritt velge mellom memory foam, eller latex overmadrass når du kjøper en Jupiter 1 seng. Latex madrassene er populære, og det foretrukne valget hos kundene. Ikke så rart, siden latexmadrassene har god liggekomfort, leder vekk varmen om natten og dessuten sørger den også for fukttransport ut av overmadrassen.
Memory foam overmadrassene er svært gode å ligge i. Overmadrassen formes etter kroppen. Det skjer ved at overmadrassens kjerne absorberer varme fra din kropp, som myker opp skummet, slik at du «omfavnes» av madrassen.

Senses Lux 180x200 – regulerbar seng i luksussjiktet

Justerbare senger testNavnet sier egentlig det meste. Her har vi å gjøre med en luksusseng hvor materialvalg og løsninger er i toppsjiktet.
Vi begynner ovenfra også med denne sengen… Til overmadrassen kan dere velge mellom materialet memoryskum eller latex. Disse har forskjellige kvaliteter. Memoryfoam har den egenskapen at kroppsvarmen myker opp madrassen, slik at den former seg etter kroppen. Det er svært behagelig å ligge i en memoryfoam madrass, men noen synes det blir litt for varmt.
Latexmadrassen derimot, har faktisk en kjølende effekt. Selv om den også er myk å ligge på, gir den ikke etter på samme måte som memoryfoam, men beholder formen. Dessuten virker latex kjølende når du ligger på det, samt at materialet puster og leder fukt vekk fra kroppen.
Begge disse overmadrassene er med 60 mm tykk kjerne. Altså vesentlig tykkere enn de vi er vant til på normale senger.
Madrassen i Senses Lux kan i utgangspunktet fås med 254 pocketfjærer per kvadratmeter. Madrassen kan fås i forskjellige hardheter. Dessuten kan den leveres med forskjellig hardhet på begge sider, slik at dere begge får den optimale madrassen.
Motoren til denne sengen kommer fra velrennomerte danske Linak. De er kjent for sine solide motorer som operer meget stille. Dette er faktisk samme motor som brukes i mange sykehussenger – det sier noe om kvalitet og driftssikkerhet, og borger for at det er akkurat denne motoren vi vil ha i vår egen regulerbare seng.
Senses Lux kan leveres med fire forskjellige design til bena. Du velger bare det utseendet du liker best. Det samme gjelder for sengegavlen, der er det også fire valgmuligheter. Sengegavl er dog å anse som ekstrautstyr.

Venus 1, 140x200 – moderne luksus

bedste justerbare senger«Maksimalt velvære» kan tjene som en svært kort oppsummering på denne luksuriøse sengen. Det er en danskprodusert seng, i avmålt nordisk design, laget med nordiske løsninger. Altså løsninger som virker og varer.
Motoren i denne sengen er en perle. Stillegående, som forventet i en luksusseng, og med den høye kvaliteten som holder den gående i år etter år. Dessuten er det utviklet en applikasjon til sengen/motoren, slik at du kan justere og stille inn sengen helt etter eget ønske via mobilen. (Det er den danske produsenten Linak som har laget motoren.)
Til denne Venus-sengen kan du velge hvorvidt du vil ha en overmadrass i memory-skum eller lateks. Begge har en solid 60 mm kjerne som sørger for at overmadrassens kvaliteter tilfører sengen ønsket funksjonalitet. Ønsker du en myk, deilig seng som gir deg ekstra varme, er memory-skum å foretrekke. Vil du derimot ha en litt fastere overmadrass som faktisk kjøler deg litt ned, er det lateks som bør være ditt førstevalg.
I utgangspunktet er det dobbel overmadrass som følger med ved kjøp av sengen, men mot et tillegg kan dere få to separate overmadrasser og dermed full individuell tilpasning av sengens to sider.
Madrassen er av typen multipocket. Med ekstra lateks polstring på fjærene og høy fjærtetthet, sørger denne madrassen for svært høy liggekomfort. Polstringen eliminerer også slitasje fra fjærene og gir ekstra levetid på madrassen – godt for miljøet, godt for lommeboken!

Nå har vi skrevet om fire forskjellige regulerbare senger. Du har sikkert lagt merke til at vi har nevnt både liggekvalitet, søvnkvalitet, viktighet av god søvn og hva de forskjellige madrassene gjør for søvnen.

Videre i artikkelen går vi inn på hva søvnen betyr og hvorfor sengen og dens komponenter som madrass og overmadrass er så viktig for søvnkvaliteten.

Nattesøvn er kroppens opplading

Rundt regnet 33% av livet ditt så sover du, eller du bør i hvert fall bruke så mye tid på å sove. Tiden i sengen bruker kroppen til hvile og restitusjon. Sover du for lite, påvirker det alt fra konsentrasjonsevnen til humøret, og i siste ende; livskvaliteten.
Kjører du bil, bør du også ha i mente, at for lite søvn påvirker reaksjonsevnen din. Sover du dårlig bare to netter etter hverandre, kan det faktisk påvirke kjøringen tilsvarende en promille på over 0,5. Konsekvensen av det, er som kjent potensielt svært alvorlig – det er jo en grunn til at vi har satt promillegrensen til 0,2 i Norge…
Liker du å passe vekten, skal du også passe på å få nok søvn. For når du har sovet dårlig, er det svært lett å ty til småspising den påfølgende dagen. Dette er ikke bare noe man merker på egen kropp, bokstavelig talt, flere undersøkelser bekrefter det samme; går du og er trøtt over lengre tid, fører det ubønnhørlig til vektøkning. Og enda mer alvorlig – det kan også føre til depresjon og noen studier kobler søvnmangel opp mot utvikling av Alzheimer.

Først og fremst: Ikke få for mye søvn

Når man snakker om søvnens fordeler, er det lett å gå i fella og tro at veldig mye søvn er bra. Men slik er det ikke.
Så før vi går i gang med å vise til konkrete undersøkelser for hvor viktig søvnen er, tar vi med denne advarselen, om at for mye av det gode er heller ikke bra. Du bør faktisk ikke sove for mye, da det også kan føre til mange av de samme problemene som søvnmangel.
Paradoksalt nok, kan du påskynde utviklingen av Alzheimer og depresjon hvis du sover mer enn 8 timer hver natt. Vektøkning er også en kjent problemstilling, dessuten kan det fremskynde Parkinsons.
Så vi kan begynne med å konkludere med at mer enn 8 timer er skadelig for kroppen.
- Husk at barn trenger mer søvn enn voksne.

Hjernen er helt avhengig av søvn

Både det danske nettstedet Videnskab.dk og Forskning.no har brakt artikler om hjernens behov for søvn. Blant annet uttaler Alvild Alette Bjørkum, førsteamanuensis ved Høgskolen i Bergen at barn trenger 9 timers søvn, ungdom bør ha 8 til 9 timer, mens voksne har behov for 7,5 til 8 timers søvn hvert døgn.
Videre påpeker hun at forsøk viser at rotter dør etter ett par uker uten søvn og likestiller kroppens behov for mat og søvn.
Mens den danske artikkelen viderebrakte essensen av en tale Jeffrey Iliffs holdt for TED-talks, angående hjernens avhengighet av søvn.
Mens vi sover, arbeider hjernen med å skille ut giftstoffer som hoper seg opp i det tette kraniet. Hjernen har nemlig ikke lymfer som skiller ut giftstoffene, så hjernen bruker cerebrospinalveskene til dette om natten.
Spinalveskene bringer næring inn til hjernen og blodet tar med seg avfallsstoffene ut av hjernen igjen. Lite søvn fører med andre ord til en opphoping av giftstoffer i hjernen.
Det interessante med denne renseprosessen, er at den fungerer kun når vi sover. Finurlig nok, så reduseres størrelsen på hjernecellene under søvnen og det frigjøres plass i hjernen. Denne plassen brukes av spinalveskene og renseprosessen kan dermed gjennomføres.
Så er det på tide å bli litt mer konkret her. Giftstoffet hjernen har behov for å skille ut er adenosin. Når konsentrasjonen av dette stoffet øker gjennom dagen, ender vi opp med å bli trøtte og ukonsentrerte. Gjennom natten fjernes stoffet og etter tilstrekkelig med søvn er vi helt våkne. Har vi derimot ikke sovet lenge nok, vil vi starte dagen med en dose adenosin i hjernen og vil raskere bli trøtt den aktuelle dagen.
Bare for ordens skyld nevner vi at adenosin ikke faktuelt er giftig, men er en neurotransmittor i sentralnervesystemet. Men i de mengdene som hopes opp i hjernen i løpet av en dag, har stoffet en effekt tilsvarende gift på hjernen.

Sover du lite, husker du dårlig

Forskning utført av Maiken Nedergaard, neuroscientist ved Universitetet i København, viser at hjernen bruker søvnperioden til å sortere informasjon vi har mottatt i løpet av dagen. Det vi oppfatter som nyttig lagres, mens det unødige bokstavelig talt går i glemmeboken. Sover vi for lite, vil denne prosessen forstyrres og nyttig informasjon vil ikke bli overført til langtidshukommelsen.
Det er under den såkalte REM-søvnen (Rapid Eye Movement) at denne prosessen foregår. De delene av hjernen som blir stimulert under læring, blir også stimulert i løpet av REM-søvnen.
Tester utført på mus viser konkret at dersom de vekkes hver gang hjernen kommer frem til REM-søvnen, vil de ha store problemer med å tilegne seg ny kunnskap.

Slitasje heles mens vi sover

Foreløpig har vi snakket mye om hjernens behov for søvn, men resten av kroppen er også avhengig av å sove for å restituere seg og være klar for en ny dag.
Alle av kroppens renseprosesser øker i intensitet mens vi sover. Samtidig går cellene inn i en mindre aktiv tilstand, hvor energinivået senkes og de kan restitueres. Immunforsvaret benytter hvilen til å styrke seg og stoffet Interleukin 6 (bekjemper kreftceller) blir produsert mens vi sover.
Kortisol er viktig for alle som ønsker å holde vekten. Det er et stresshormon som styrer sultfølelsen. Kroppen er avhengig av søvn for å produsere stoffet kortisol, og forskning viser at 7,7 timer er optimalt med tanke på holde vekten.
Blodkarene har også en nødvendig helingsprosess mens resten av kroppen sover. De blir faktisk mykere i løpet av natten og mer fleksible i forhold til å trekke seg sammen og utvide seg. Manglende søvn fører dermed til hardere blodkar og øker sjansene for forkalkning.
Nok søvn reduserer dermed sjansen for kreft og åreforkalkning og gjør det svært mye lettere å holde vekten på riktig nivå. Det er skremmende lesning, bare ikke la det holde deg våken om natten.

Hvor mye skal vi så sove?

Som den våkne leser har fått med seg, er 9 timer for mye. Den positive effekten av søvn, går da over til å bli negativ i stedet for.
For at hjernen skal komme seg gjennom de optimale 4 periodene med REM-søvn, så er 6 timer for lite. Vi er dermed oppe på 7 timers søvn som et minimum og 8 timer som et øvre tak. Etter 7,5 timer er nivået av adenosin brakt ned til nær 0 og kroppen er i stand til å holde vekten.
Det optimale antallet timer søvn er dermed 7,5 timer, med et lite slingringsmonn fra person til person.
Igjen, så husk at dette gjelder voksne. Barn og ungdom trenger mer søvn.

Hvordan du ligger har betydning

På ryggen, siden eller magen? Kroppens restitusjon påvirkes faktisk av hvordan du ligger. Men før du begynner å endre på liggestillingen din, for å optimere søvnen; husk at personlige preferanser spiller inn i veldig stor grad her, så å endre liggestilling kan gjøre at du sover dårligere. Vårt råd er derfor å prøve seg frem med hvordan man ligger, men ta hensyn til dine egne preferanser.

Sove på magen – ikke optimalt

Velger du å sove på magen, merker du nok også hvordan du vrir nakke, rygg, hofter og muligens trekker du det ene benet oppover for å puste lettere. Det sier seg selv at dette ikke er optimalt for kroppen.
Fordøyelsen har riktignok godt av å ligge på magen, men det er også det eneste som faktisk fungerer bedre i denne liggestillingen.

Sove på ryggen – en bedre løsning

Hele skjelettet, og da særlig kroppens problemområder; ryggen og nakken, har godt av å ligge på ryggen. Kroppen får strekt seg og madrassen gir god støtte ned langs hele kroppen.
Pusten derimot kan slite litt når man ligger på ryggen. Særlig overvektige kan slite med å få god pust når de ligger på ryggen og snorking og søvnapnø blir forverret i denne liggestillingen.

På siden – en god løsning

Legger du deg derimot på siden, unngås bakdelene ved de andre liggestillingene. Snorking og søvnapnø reduseres betraktelig. Det er lett å puste når du ligger på siden. Skjelettet får god støtte – og kjøper du en regulerbar seng med komfortsoner, vil madrassen la deg synke optimalt ned og støtten forbedres hele veien ned langs kroppen.
Til sist: Nyere forskningsresultater viser til at det å ligge på siden får kroppens renseprosess til å virke bedre. Så etter en god natts søvn – 7,5 timer, liggende på siden – er kropp og sinn optimalt rustet for neste dag.
Men du skal være forsiktig med å ligge i fosterstilling, da det er en liggestilling som ikke er god for rygg og nakke.

Hvis snorking ikke er et problem, så er det allikevel det å ligge på ryggen vi anbefaler. For ryggsøylen, som jo tar en stor byrde hver dag, trives aller best på ryggen. Dessuten er du sikret at nakken havner i en nøytral liggestilling og vil dermed ikke volde noen problemer etter en natts søvn.