Springfjaermadrass guide

Airpur fresh 160x200 cm

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

BN 500 Pulse 90x200 cm

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

Airpur Senses 140x200

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

BN 300 80x200 cm

Se beskrivelsen av denne sengen lenger ned på siden.

Levering: 1-2 uker

Returret: 30 dager

Fragt: Gratis

Springfjærmadrass test 2018

Dette bør du vite før du kjøper springfjærmadrass

Før vi presenterer noen gode alternativer til springfjærmadrasser, tar vi deg med på en liten gjennomgang av nyttig kunnskap når du står der og skal bestemme deg for madrass.

Hvor mye veier du?
Det er kun to yrkesgrupper som kan spørre en dame om vekten og det er leger og madrasselgere. Begge steder lønner det seg å svare ærlig! Velger du å pynte litt på sannheten hos madrasselgeren kan du nemlig ende opp med en madrass som ikke er optimal for din kropp. Hva er så det optimale? Fasiten er i utgangspunktet klar på dette. Veier du under 75 kilo skal du velge en springfjærmadrass med medium fasthet. Veier du mellom 75 og 95 kilo, er det fast fasthet som gjelder for deg. Egne preferanser for hvor fast madrassen skal være bør også tas med i betraktningen, så legg inn noen kilos slingringsmonn hvor du tar høyde for dette i valget av fasthet.

Fjærtyper
Hvis man ser bort fra noen litt tvilsomme fjærtyper i billigmadrasser, er det i hovedsak tre fjærtyper vi skal forholde oss til:

Pocket-fjærer
Gamle dagers springfjærmadrasser var heftet med en irriterende feil, nemlig fjærer som gnagde seg gjennom madrassen. Pocket-fjærens inntog fjernet dette problemet helt, siden disse fjærene er pakket inn i filt som beskytter både fjær og madrass. Fjæren ved at filten er fuktavstøtende, dermed holdes fjærene fri for rust. Madrassen ved at slitasjen er drastisk redusert.

Multipocket-fjærer
Hovedforskjellen på pocket-fjærer og multipocket-fjærer er diameteren på fjærene. Diameteren er mindre og det blir dermed plass til flere fjærer på samme areal. Det fører igjen til at madrassen får økt fasthet. Faktisk er det så mange som 500+ fjærer per kvadratmeter i en madrass med multipocket-fjærer. Madrassen blir dermed langt bedre til å støtte opp kroppen som ligger oppå og fastheten gjør den best egnet til de som veier 95 kilo eller mer. (Noen produsenter har valgt å bruke Vertex-fjærer i sine multipocket madrasser, dermed blir madrassen litt mykere igjen og kan brukes av de som veier mellom 75 og 95 kilo.)

Vertex-fjærer
Vertex-fjærene er høyere og blir dermed litt mindre stive. Helhetsinntrykket på en seng med Vertex-fjærer blir dermed at den føles litt mykere, selv om fjærene i utgangspunktet er svært like multipocket-fjærer.

Komfortsoner
Komfortsoner er ikke noe hokus pokus, men noe så enkelt som en inndeling av madrassens soner, tilpasset kroppsdelene. Ryggen, hoften, bena, osv. De har alle forskjellig vekt og trenger forskjellig form for støtte. Dette bygges inn i madrassen og sørger for optimal støtte – og logisk nok, det er mer behagelig å ligge på en madrass med komfortsoner. 3 soner sies å være for lite, mens 5 dekker behovet for variasjon i motstand. 7 soner er ren luksus, men altså ikke nødvendig for å sikre en god nattesøvn.

Lateks eller memory skum?
Lateks er et naturprodukt laget av gummi. Materialet har god ventilasjon, lang holdbarhet og virker faktisk kjølende gjennom natten. Lateksmadrassen gir motstand der hvor kroppen er tyngst, altså på trykkpunktene. Dermed sikres man en optimal liggestilling. Memory-skum er på mange måter det motsatte av lateksmadrassen. Det er et mykt materiale som i reaksjon med varme blir enda mykere og dermed svøper seg om kroppen. Ventilasjonen er ikke så god som i lateksmadrassen og dermed vil den bli varmere.

Oppsummering:
Dette skal du se etter når du velger springfjærmadrass:
Nå begynner du bli kledd på for valget av springfjærmadrass. Litt banalt sagt, bør du velge en madrass med flest mulig fjærer, selvfølgelig innen din vektgruppe. Fastheten avgjøres som nevnt av kroppsvekten din. Under 75 kilo, så skal du velge en medium fast madrass, mens mellom 75 og 95 kg skal du velge en fast madrass. Over 95 kg, så er det fast madrass med multipocket fjærer som gjelder. Fryser du om natten bør du vurdere en memory foam-madrass, mens hvis du er varm om natten er det lateks som er å anbefale. Til sist skal du huske å se etter en seng med komfortsoner og da skal det helst være 5 av dem.

Nå er du klar for å begynne å vurdere madrasser. Vi har gjort et forhåndsvalg for deg og plukket ut 4 springfjærmadrasser i forskjellige kategorier og prisklasser. Felles for dem alle 4 er at deres pris og kvalitet matcher hverandre, så her får du det du betaler for – eller enda bedre, du får overraskende mye for pengene.

Airpur Fresh 160x200 cm

Kjøp på
Bedrenaetter.no

Denne springfjærmadrassen skilter med 500 fjærer per kvadratmeter, men benytter Vertex-fjærer, så den er ikke spesielt hard å ligge på. Dette oppnås ved å bruke Vertex-fjærer som er høyere og ikke fullt så stive som de tradisjonelle multipocket fjærene, dessuten er det brukt et ekstra tykt komfortlag som også gjør liggeflaten litt mykere. Dermed bør madrassen anses som en tradisjonell pocket-fjær madrass når det kommer til vektgrenser for fasthet:

  • Medium fasthet: For de som veier mindre enn 75 kg
  • Fast fasthet: for de som veier mellom 75 og 95 kg
  • For de over 95 kg vil Airpur Fresh stadig kunne benyttes, men vil fremstå som en relativt myk madrass.
  • Madrassen er laget med såkalt FreshGel komfortlag. En teknologi hvor man benytter memory foam, men blander inn et betydelig antall gel-perler som har en kjølende og ventilerende effekt.
  • Dermed blir FreshGel et forsøk på å hente det beste fra de to madrasstypene memory foam og lateks. Den myke og omsluttende følelsen en memory foam madrass gir og den kjølende og ventilerende funksjonaliteten i en lateks madrass.
  • Airpur Fresh leveres i disse størrelsene: 80 x 200 cm, 90 x 200 cm, 120 x 200 cm, 140 x 200 cm og 180 x 200 cm*.
    * På denne størrelsene kan dere velge forskjellig fasthet på madrassdelene.

Airpur Senses 140x200 cm

Kjøp på
Bedrenaetter.no

Denne madrassen har 300 pocket fjærer per kvadratmeter og 5 komfortsoner. Madrassen er laget i materialet Visco. Visco er i utgangspunktet en memory foam madrass, men er tilsatt kjølende gel perler og har en antibakteriell funksjonalitet. Som en normal memory foam madrass er også Visco trykkavlastende. Den former seg dessuten etter kroppen når du har ligget en stund på madrassen (materialet blir mykere når det varmes opp og de tyngste delene av kroppen vil synke litt ned i madrassen, dermed får du støtte der hvor du trenger det mest). Legg merke til prisen på denne madrassen. Dette er mye god kvalitetsmadrass for pengene.

Størrelser: 80 x 200 cm, 90 x 200 cm, 120 x 200 cm, 160 x 200 cm, 180 x 200 cmAirpur Senses leveres i to fastheter: Medium og fast.

NB: Denne madrassen har komfortlag på begge sider og kan vendes for økt holdbarhet.

BN 500 Pulse 90x200 cm

Kjøp på
Bedrenaetter.no

Springfjærmadrassen BN 500 Pulse er laget med et lateks komfortlag av typen Pulse Latex. Forskjellen mellom vanlig lateks og Pulse Latex er en litt mykere kjerne, forbedret ventilasjon og forlenget levetid. BN 500 Pulse har hele 500 fjærer per kvadratmeter, men som en del andre madrasser er det benyttet Vertex-fjærer og madrassen blir dermed ikke vesentlig hardere enn en normal pocketfjær madrass. Derimot så former den seg bedre etter kroppen og gir økt komfort og forlenget levetid siden vekten fordeles på flere fjærer.

Trekket til BN500 har gjennomgått en såkalt AEGIS-behandling. Dette holder midden ute av trekket og virker antibakterielt.
Størrelser: 80 x 200 cm, 120 x 200 cm, 140 x 200 cm, 160 x 200 cm og 180 x 200 cm. BN500 500 leveres i to fastheter: Medium og fast. Førstnevnte er for dem under 75 kg og sistnevnte for dem som veier mellom 75 og 95 kg.

BN 300 80x200 cm

Kjøp
Bedrenaetter.no

BN 300 er på mange måter springfjærmadrassenes innstegsmodell. Den har alt hva man normalt ser etter i en madrass, men til en svært fordelaktig pris. Komfortlaget er fremstilt av High Resilience-skum, såkaldt kaldskum, og er faktisk en form for skumgummi vi vil anbefale i en madrass. Utover å være behagelig å ligge på og kjennetegnes ved en god bæreevne, er High Resilience skum brannhemmende.

Trekket har gjennomgått en AEGIS-behandling som gjør stoffet antibakterielt og hindrer midd fra å kunne leve i stoffet. Som modellnavnet avslører har BN 300 en fjærtett pr kvadratmeter på 300. Fjærene er pocketfjærer og dermed gir BN 300 god støtte til kroppen. Madrassen leveres i to fastheter – enten medium eller fast. Førstnevnte er ypperlig for dem som veier under 75 kg, mens de som veier mellom 75 og 95 kg bør gå for en fast madrass. (Veier man mer enn 95 kg, bør man sterkt vurdere å gå for en springfjærmadrass med multipocket fjærer som er enda fastere og fordeler vekten på flere fjærer). BN 300 finnes i disse størrelsene: 90 x 200 cm, 120 x 200 cm, 140 x 200 cm, 160 x 200 cm og 180 x 200 cm.

Kroppen trenger søvn!

Søvn er viktig. Faktisk livsviktig! Kroppen bruker søvnen til å nullstille hjernen. En prosess som foregår både mentalt, ved at dagens opplevelser sorteres, og kjemisk/fysisk ved en renseprosess som skiller ut hjernens avfallsstoffer via lymfesystemet og leveren. Resten av kroppen bruker også søvnperioden til diverse renseprosesser og restituering. Så uten at vi skal gi en lengre avhandling på hva som skjer hvor i forbindelse med søvnen, tar vi den meget korte versjonen her: Søvn spiller en avgjørende rolle for å hindre livstruende sykdommer og ivareta vår mentale helse.

Søvn forebygger depresjon, stress, overvekt og fedme. Dessuten har riktig mengde søvn positiv innvirkning i forhold til hjerte- og karsykdommer og diabetes 2, dessuten antas det å være en viktig faktor i forhold til å unngå kreft.

Til deg som har problemer med å sove

  • Soveværelset skal være mørkt og kaldt
    Det høres elementært ut, men vi nevner det allikevel. Soveværelset skal være mørkt og kaldt. Både lys og varme er signaler hjernen tolker som at det fremdeles er dag og vil dermed forsøke å fortrenge søvnfølelsen. Akkurat hvor kaldt det skal være, det blir ikke ekspertene enige om, men det alle er enige om, er at det skal være kaldere på soveværelset sammenlignet med temperaturen i resten av huset.
  • Legg deg til faste tider
    Vanens makt er stor, så det å legge seg til faste tider hver dag er ikke så banalt som det høres ut som. Kroppen venner seg fort til rutiner og når en god rutine er på plass, er mye av jobben med søvnproblemene løst.
  • Legg deg når du er trøtt
    Dette tipset er litt vanskelig å følge og da snakker jeg av erfaring. Men all forskning viser at hvis du legger deg til å sove når kroppen har sin første døse-periode på kvelden, sovner du fortere og sover bedre. Problemet er bare at denne søvnperioden inntreffer litt for tidlig på kvelden, gjerne litt før klokken 22.00, og dermed ender man opp med å kjempe seg gjennom trøttheten i stedet for å legge seg. Klarer man derimot å gjøre det til en vane å legge seg klokken 22.00 hver dag, slik at man både utnytter kroppens naturlige instinkt for å sovne ved denne tiden – og det å legge seg til faste tider hver dag, da slår man virkelig to fluer i en smekk!
  • Tren hver dag
    Fysisk aktivitet har mye å si for trøtthetsfølelsen. Det danske psykiatrifonden anbefaler at man trener, eller er aktiv, en halv time hver dag. Har trøtthetsfølelsen tatt overhånd for deg, så husk at du behøver ikke å drive crossfit på høyt nivå denne halvtimen. Aktiviteter som det å gå en tur med litt intensitet kan faktisk være nok. Psykiatrifonden anbefaler også at man unngår å trene de siste par timene før man skal legge seg til å sove. Dette for at kroppen skal nå å falle helt til ro og dermed gjøre det lettere å sovne.
  • Koffein er ikke så smart
    Drikker du mye Cola, kaffe eller andre koffeinholdige drikker før leggetid, kan du fort ende opp i en rastløs tilstand hvor det å sovne blir vanskelig. I tillegg gir også koffein en mer rastløs søvn, så i tillegg til problemer med å sovne, vil du faktisk sove dårligere på natten i tillegg. Derfor anbefales det at man unngår alle koffeinholdige drikker etter klokken 19.00.
  • Alkohol er heller ikke så smart
    Søvnforskere advarer sterkt mot å bruke det gamle kjerringrådet med å drikke ett glass vin for å påskynde trøttheten. Riktignok blir du litt fortere trøtt, men søvnkvaliteten blir dramatisk redusert allerede etter ett glass med vin. Vi snakker om en påvirkning lik det å miste to timers søvn!
  • Etegildet bør tas tidlig på aftenen
    Det å spise et stort måltid rett før Jon Blund kommer på besøk, det er ikke så smart. Med en forbrenning på høygir blir søvnen mer urolig og sjansen for at du må opp og på WC i løpet av natten økes dramatisk.
  • Av med alle skjermer på kvelden
    Skjermenes fargesammensetning lager seriøse problemer for søvnmønsteret ditt. Den blålige fargen skjermen sender ut, gir hjernen signaler om at det er midt på lyse dagen. Utstrakt bruk av hvitt og dermed mer lys fra skjermen bare øker problemet. Noen nettsteder har en natt-knapp, som endrer designet fra lyst til mørkt. Operativsystemene, eller tilleggsprogrammer, har løsninger som endrer fargesammensetningen på kvelden og natten samt demper lysstyrken. Men dette er dessverre bare å pynte på problemstillingen og løser ikke problemet. Så har du problemer med å sovne, skru av alle skjermene minst en time før du skal legge deg.

Hvor mye søvn trenger du egentlig?

De aller fleste undersøkelser på søvnkvantitet konkluderer med at vi trenger mellom 6 og 8 timer med god søvn hver natt. 6 timer er da å anse som et minimum, mens mellom 7 og 8 timer er optimalt. Søvnunderskudd har en rekke negative helseeffekter, flere av dem alvorlige. Men husk at søvnoverskudd har mange av de samme bivirkningene som -underskudd, så det er ikke smart å sove for mye heller.

Kvaliteten på søvnen spiller også en stor rolle for hvor uthvilt du er om morgenen når du våkner. En natt med urolig søvn kan fort påvirke like mye i negativ retning som det å miste noen timers søvn. Heldigvis er kroppen innrettet med en smart «syre-test» for å sjekke om vi sover nok. Denne testen er svært enkel! Hvis du er trøtt utover dagen, da har du ikke sovet nok! Er du våken, da har du mest trolig fått tilstrekkelig med søvn.